En tankbil brinner på E6 strax norr om Göteborg. Uppgifterna om vad som orsakar olyckan är ännu okända, men det talas om en kollision med en annan lastbil. Att bränslet läcker ut vid en olycka på en motorväg är ganska sannolikt, c:a 4 av 10 olyckor leder till utsläpp. Men, att det blir en så pass omfattande brand tillhör inte vanligheterna. Någon explosion har säkerligen inträffat, men brandutvecklingen går mycket snabbt och kan säker beskrivas med ett ”explosionsartat” förlopp.
Lite kusligt är det då jag ägnade en stor del av förra veckan att titta på konsekvenserna av en tankbilsbrand. Våra beräkningsmodeller ger flamhöjder på drygt 20 m, vilket inte känns orimligt när man tittar på de första bilderna från platsen. Dock blir inte värmestrålningen så hög pga flammornas stora sotinnehåll. Allvarligast just nu verkar dock brandgaserna vara och allmänheten i närheten uppmanas i ett VMA att gå inomhus och stänga dörrar fönster och ventilation.
Jobbade med larmet. Man får ej glömma följd konsekvenserna. Vart leds farligt godstrafiken när man stänger av en av de största lederna i sverige (i detta fall på mindre väger in i småorter). En fråga som sällan ställs, testa i ett spel där du verkar. Hur hanteras denna frågan.
När man jobbar som en aktiv ”gnällspik” i planprocessen så kommer denna händelse ge lite med förståelse. I alla fall för en stund!
Bra kommentar och intressant reflektion kring sårbarheten och effekten av omledning till det mindre vägnätet. Jag håller med om att olyckan aktualiserar frågan igen, men att vi glömmer snabbt.
Annars hade det varit mycket intressant att höra mer om själva olycksförloppet. Hur såg brandförloppet ut? Varför var branden svårsläckt?…