Ta en titt på ovanstående bild som visar effektutvecklingen för en tunnelbanevagn. Seriöst, från noll till drygt 50 MW på 4 min. Det är annat än BBRAD:s 10 MW på drygt 7 min…
Ta en titt på ovanstående bild som visar effektutvecklingen för en tunnelbanevagn. Seriöst, från noll till drygt 50 MW på 4 min. Det är annat än BBRAD:s 10 MW på drygt 7 min…
Om man läser avsnittet Verifiering med scenarioanalys (BBRAD1s3) ser jag inte problemet.
Det är väl ingen som har sagt att man skall stänga av hjärnan bara för att det finns ett allmänt råd…
Absolut inte. Jag försökte mig på en viss ironi till det faktum att tunnelbanevagnar redovisar sjukt snabb och hög effektutveckling i varenda test…
Effekterna som anges måste komma från det prov med gamla t-banevagnar som Storstockholms Lokaltrafik gjorde i början av 80-talet i Blåsut.
Vagnarna hade säten av polyuretan som var ca 20 cm tjocka. Inredningen hade även inslag av björkplywood.
Branden anlades genom att skära upp sätena med en kniv, lägga ut innehållet i en tub med solution. Det var det vanligaste sättet att anlägga brand i t-banan på den tiden. Redan efter ca en minut var vagnen rökfylld. Efter ca fyra minuter blev vagnen övertänd.
Motsvarande prov gjordes med de nya sätena, som är utförda i neopren.
Vid dessa prov lyckades man inte få en brand som var större än startbranden.
Vid de nya proven som genomfördes med tågvagnar härom året, anlade man ju branden i resväskor. detta gav ju upphov till större effekter, naturligtvis.
Förekomsten av reseffekter som lagras i hög på tunnelbanan är dock minst sagt ovanlig varför vi torde kunna bortse från det.
frågan är därför om det är relevant att räkna med så höga effekter från en brand i en tunnelbanevagn.
Hälsningar Kjell Fallqvist
Källa på det?
Snott från en presentation som George Hadjisophocleous höll på ett SFPE-möte (http://www.sfpe.org/Portals/sfpepub/docs/2012ETCPresentations/MonA1345%20George%20H.pdf)
Ja, nu var det ju så att undertecknad var med på proven. Räcker det?
Med vänlig hälsning
Tänkte mer på källan till diagrammet ovan! Eldade man inte en T-banevagn i en tunnel i Värmland häromåret? Hur såg effektutvecklingen ut den gången?
Se till exempel http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:575113
Tack för tips!
Det var den jag nämnde i mitt tidigare inlägg. Då var det reseeffekter som brann.
När SL och Storstockholms brandförsvar ger stora mängder pengar samt vagnar att prova till SP, LTH, MDH så måste vi utgå från att resultaten, inklusive den föreslagna dimensionerande branden, inte kan avfärdas utan är framtagna i syfte att tas på största allvar. Allt annat vore grov förskingring av skattemedel.
Med vänlig hälsning
Mattias
Pratade med Haukur på en fikarast och frågade lite försynt om varför det brann så in i h-vete. Han sa något om att det gällde att ha en ordentligt tändkälla och mycket bagage…
En sammanfattning av de eldningsförsök som genomfördes inom METRO-projektet finns bland annat beskrivna här: http://mdh.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:575113
Ja Fredrik, det var det som jag tänkte när jag lyssnade på en redogörelse av proven. Mattias kommentar om förskingring av skattemedel har kanske bäring?
Jag understryker gärna att jag inte anklagat någon för förskingring, vilket också framgår om man läser noga.
Alla bränder behöver en tändkälla. Vad går gränsen för att man inte behöver ha brandskydd om man har en yttepytteliten tändkälla men massor av väl brännbart material? Brandregler för byggnader utgår från att det börjat brinna och att allt brännbart deltar i branden. Annars hade väl BBRAD haft olika bränder för lokaler med olika klasser på ytskikt?
Visst behöver bränderna en tändkälla. Frågan är bara vad som ska anses vara dimensionerande i olika skeden av brandförloppet. BBRAD funderar inte på varför en brand uppkommer utan konstaterar att säkerheten är tillräcklig om utrymning kan säkerställas vid en snabbtillväxande brand som har en maximal effekt på 10 MW. För tunnelbanevagnar är det ganska svårt att se hur presenterade effektutvecklingskurvor ska användas för exempelvis utrymningssäkerhet. En brand som når 60 MW på några minuter kan omöjligen vara representativ för det tidiga brandförloppet. Skulle den vara det så faller vi tillbaka till ruta 1 – flrbjud tunnelbanevagnar inomhus!
…blir det inte jobbigt att köra dom i tunnlar då? :)