18 tankar kring ”Kan vi ha tunnelbanevagnar inomhus?

  1. Fredrik Hiort

    Om man läser avsnittet Verifiering med scenarioanalys (BBRAD1s3) ser jag inte problemet.
    Det är väl ingen som har sagt att man skall stänga av hjärnan bara för att det finns ett allmänt råd…

    1. Fredrik Inläggsförfattare

      Absolut inte. Jag försökte mig på en viss ironi till det faktum att tunnelbanevagnar redovisar sjukt snabb och hög effektutveckling i varenda test…

  2. Kjell Fallqvist

    Effekterna som anges måste komma från det prov med gamla t-banevagnar som Storstockholms Lokaltrafik gjorde i början av 80-talet i Blåsut.
    Vagnarna hade säten av polyuretan som var ca 20 cm tjocka. Inredningen hade även inslag av björkplywood.
    Branden anlades genom att skära upp sätena med en kniv, lägga ut innehållet i en tub med solution. Det var det vanligaste sättet att anlägga brand i t-banan på den tiden. Redan efter ca en minut var vagnen rökfylld. Efter ca fyra minuter blev vagnen övertänd.
    Motsvarande prov gjordes med de nya sätena, som är utförda i neopren.
    Vid dessa prov lyckades man inte få en brand som var större än startbranden.
    Vid de nya proven som genomfördes med tågvagnar härom året, anlade man ju branden i resväskor. detta gav ju upphov till större effekter, naturligtvis.
    Förekomsten av reseffekter som lagras i hög på tunnelbanan är dock minst sagt ovanlig varför vi torde kunna bortse från det.
    frågan är därför om det är relevant att räkna med så höga effekter från en brand i en tunnelbanevagn.
    Hälsningar Kjell Fallqvist

  3. Tågapågen

    Tänkte mer på källan till diagrammet ovan! Eldade man inte en T-banevagn i en tunnel i Värmland häromåret? Hur såg effektutvecklingen ut den gången?

  4. Mattias Delin

    När SL och Storstockholms brandförsvar ger stora mängder pengar samt vagnar att prova till SP, LTH, MDH så måste vi utgå från att resultaten, inklusive den föreslagna dimensionerande branden, inte kan avfärdas utan är framtagna i syfte att tas på största allvar. Allt annat vore grov förskingring av skattemedel.

    Med vänlig hälsning
    Mattias

    1. Fredrik Inläggsförfattare

      Pratade med Haukur på en fikarast och frågade lite försynt om varför det brann så in i h-vete. Han sa något om att det gällde att ha en ordentligt tändkälla och mycket bagage…

    1. Kjell Fallqvist

      Ja Fredrik, det var det som jag tänkte när jag lyssnade på en redogörelse av proven. Mattias kommentar om förskingring av skattemedel har kanske bäring?

  5. Mattias Delin

    Alla bränder behöver en tändkälla. Vad går gränsen för att man inte behöver ha brandskydd om man har en yttepytteliten tändkälla men massor av väl brännbart material? Brandregler för byggnader utgår från att det börjat brinna och att allt brännbart deltar i branden. Annars hade väl BBRAD haft olika bränder för lokaler med olika klasser på ytskikt?

  6. Fredrik

    Visst behöver bränderna en tändkälla. Frågan är bara vad som ska anses vara dimensionerande i olika skeden av brandförloppet. BBRAD funderar inte på varför en brand uppkommer utan konstaterar att säkerheten är tillräcklig om utrymning kan säkerställas vid en snabbtillväxande brand som har en maximal effekt på 10 MW. För tunnelbanevagnar är det ganska svårt att se hur presenterade effektutvecklingskurvor ska användas för exempelvis utrymningssäkerhet. En brand som når 60 MW på några minuter kan omöjligen vara representativ för det tidiga brandförloppet. Skulle den vara det så faller vi tillbaka till ruta 1 – flrbjud tunnelbanevagnar inomhus!

Kommentarer är stängda.