Boverkets byggregler – BBR 15

Alldeles nyss kom den reviderade utgåvan av Boverkets byggregler (BBR 15) ut. Reglerna träder i kraft 2008-07-01 med en övergångsbestämmelser till och med september 2009.

I avsnitt 5 ”Brandskydd” har det skett några mindre förändringar. Bland annat har de tillkommit några klasser i avsnitt 5:2. I samma avsnitt ges en defintion på automatisk vattensprinkler och vad som kan förväntas av ett sådant system om det installeras.

I avsnitt 5:8 har det gjorts ett antal förtydliganden. Det allmänna rådet i 5:81 om vilka byggnadsdelar där sammanstörtning kan accepteras har kompletterats med ett förtydligande:

Exempel på byggnadsdelar som avses i tredje stycket är takfot, balkong och icke brandavskiljande undertak, eller andra byggnadsdelar som inte leder till instabilitetsbrott. (BFS 2008:6).

I ett allmänt råd till 5:821 ges en referens till en ny rapport om beräkning av brandbelastning:

För beräkning av brandbelastning, se Boverkets rapport Brandbelastning

En annan viktig förändring är att tabell 5:821a numera begränsas till att gälla för byggnader med högst 16 våningsplan:

För byggnader över 16 våningar ska analytisk dimensionering enligt 5:13 utföras och ska minst uppfylla motsvarande krav för byggnader upp till 16 våningar.

Denna förändring gillar jag. I ett tidigare blogginlägg har jag skrivit om ”Behövs mer än R 90 i höga byggnader?”, och tycker mycket väl att det finns motiv till det. Glömt inte att den gode Ramachandran vid SFPE-konferensen på Nya Zeeland i våras förespråkade R 270 och 8 trapphus från sitt höghus.

I avsnitt 5:83 om ”Naturligt brandförlopp” ges numera en hänvisning inte enbart till BKR, utan också Eurocode SS-EN 1991-1-2 och Boverkets nya rapport om brandbelastning. Jag har inte hittat en officiell utgåva av brandbelastningsrapporten, utan enbart denna remissutgåva.

Vill du läsa mer om förändringarna och bakomliggande tankar rekommenderar jag Boverkets konsekvensutredning. Där finns en hel del hjälp för tolkning och tillämpning av de nya bestämmelserna.

BBR 20XX och jag = Sant!

Till Boverket

Äntligen är jag med i revideringen av Boverkets byggregler till version 20XX. Jag har länge velat få möjlighet att bidra med min kunskap och erfarenhet, framförallt när det börjar handla om analytisk dimensionering och om användning av riskanalyser. På tisdag-onsdag är det möte på Tjärö i Blekinges skärgård. För mig blir det uppstart, men för övriga blir det ett avstamp mot nästa mål. Förslag till ny föreskriftstext finns för de flesta avsnitt i kapitel 5 och min roll blir ungefär så här:

  • Arbete ska i första hand behandla arbetet med handboken kring analytisk dimensionering och konsekvensanalys.
  • Arbetet innebär att ta fram texter avseende syften, mål och tillämpning av funktionskrav i föreskrift, allmänna råd respektive handbok.

Jag är hedrade och inspirerad av uppdraget. Det ska bli riktigt kul och lärorikt.

Wuz v 26

Vår svenska baristamästare Daniel Remheden gjorde presterade riktigt bra i helgens World Barista Championship. En hedrande 4:e plats av totalt 51 tävlande är riktigt grymt. Denna vecka är den sista innan jag intar sommarläge, vilket i princip innebär 100 % semester.

Måndag: Jobbar järnet åt NCC med bärverk, sprinkler och andra aktiva system.
Tisdag: Åker till Tjärö i Blekinge för ett tvådagars möte med Boverket om BBR 20XX.
Onsdag: Kvar på Tjärö tillsammans med Boverket.
Torsdag: På kontoret.
Fredag: På kontoret.

Veckans kaffe: Dricker Rwanda Nyamagabe Cooperative av Per på Da Matteo i Göteborg. Smakprofilen utlovar: ”Klassisk söt bourbonsmak, krämig kropp med len blommighet, lätta toner av björnbär och en smak av kola”. Hoppas jag prickar rätt…

Brandprovning av nya lösningar

Idag är det möte på SP i Borås. Min kund – Setra Group – har ett byggsystem ”Trälyftet” som är baserat på industriellt tillverkade volymelement. Dessa volymelement, moduler eller ”lådor” kan kombineras på olika sätt för att skapa byggnader med varierad planlösning och våningshöjd. De kommer färdiga från fabrik, staplas ovanpå och bredvid varandra, varefter installationer kopplas samman.

Efter som det är ett nytt sätt att bygga, både när det gäller väggtypen och själva byggsystemet, så har stora delar av projekteringen gjorts med analytiska metoder. Nu är det dock dags för provning för att mäta hur väl konstruktionen presterar i SS-EN 1365 ”Europeisk brandprovningsmetod för lastbärande konstruktioner”.

Jag är lite nervös inför mötet, framförallt när det gäller vårt sätt att lösa bärförmåga vid brand. Det primära bärverket har en beräknad bärighet i storleksordningen 50-60 min. Om en mindre kollaps sker så tar ett system av kilar vid som i princip omöjliggör fortsatt ras inom ytterligare minst 60 min. Kilarna för över last från ovanliggande moduler till de som står kvar och orsakar en sättning på några centimeter innan de tar vid.

I provning med SS-EN 1365 finns funktionskrav avseende konstruktionens deformation och deformationshastighet. Det är inte orimligt att vi får en sättning större än den som anges i kravet, trots att det är högst osannolikt att vi inom upp till 120 min för ett mer omfattande ras. Även om provningsmetodens funktionskrav inte kan uppnås så att konstruktionen klassificeras i R60/R90 så är jag helt övertygande om att byggnadens bärförmåga kommer att bestå i lång tid. I morgon får jag svaret på frågan om morgondagens byggsystem kan testas med traditionella böcker…

Wuz v 25

Helgen var bra. Åkte till Fredenborgs herrgård söder om Vimmerby för att på lördagen besöka Astrid Lindgrens värld och senare på söndagen åka vidare till Linköping för att se LasseMajas detektivbyrå i teaterversion. Toppen! Denna vecka kan inte bli annat än bra. Midsommarafton på fredag och på torsdag drar ”World Barista Championship igång i Köpenhamn.

Måndag: Åker till Göteborg för ett möte angående Samarkand i Växjö.
Tisdag: Möte på SP i Borås om brandprovning av Setra Trälyftets byggmodul.
Onsdag: På kontoret.
Torsdag: Åker till Köpenhamn för att gå på kaffemässa i samband med WBC.
Fredag: Midsommarafton.

Veckans kaffe: Tro det eller ej – men jag kör Löfbergs Lila. Deras espressoblandning Carnival är mycket lyckad. ”Söt, mjulk och fyllig”, ett snällt allroundkaffe helt enkelt. Fredagens cappuccino med smörkolasmak har etsat sig fast i smakminnet.

Dilemmat kring sannolikheter och konsekvenser

De senaste veckorna har jag i olika omgångar träffat tjänstemän och politiker om Trelleborgs hamns planer på utbyggnad. Hamnen kommer att ”försvinna” från sitt västra läge och bygga ut i sydlig och östlig riktning. Jag har i flera år arbetat med Trelleborgs hamn och nyligen avslutade jag ett arbete med att titta på riskerna med en östlig infart till hamnen. Jag har studerat olycksrisker relaterat till transport av farligt gods och en konsult från Trivector Traffic har jobbat med buller och luftföroreningar.

I mitt arbete kan jag visa att det går att utforma den nya östliga väganslutningen på ett sätt där riskerna värderas till mycket små. För att åstadkomma detta begränsas hastigheten till 30-40 km/h, vilket minskar sannolikheten för läckage vid olycka med 10-20 ggr i jämförelse med transport i 70 km/h. Vidare kommer vägbanan att förses med avåkningsskydd i högsta kapacitetsklass (H4b). Dessa åtgärder i kombination med att det farliga gods som transporteras via Trelleborgs hamn inte är så ”farligt” som det skulle kunna vara. Anledningen till detta är att sjöfartens regelverk begränsar vilken typ av gods som RoRo-färjor kan medföra.

Jag kan förstå den oro som boende i Trelleborgs östra delar kan känna (se artikel i Sydsvenskan), vilket leder oss in till dilemmat kring sannolikheter och konsekvenser. Tage Danielsson har en hel del poänger i sin monolog ”Om sannolikhet”:

Och man förstår ju att dom har tvekat, för en sån olycka inträffar ju enligt alla sannorlikhetsberäkningar bara en gång på flera tusen år, och då är det ju i varje fall inte troligt att den har hänt redan nu, utan det är väl i så fall mera sannolikt att den har inträffat längre fram. Och då kommer ju saken i ett annat läge. För det kan ju inte vi bedöma nu. Då. Eller…

Riskmåtten använder vi för att avgöra om vi behöver vidta särskilda åtgärder för att skydda oss mot en olycka. Dessa åtgärder får antingen vara olycksförebyggande eller skadebegränsande. I fallet med en östlig infart till Trelleborgs hamn planeras för flertalet olycksförebyggnade åtgärder, vilka gör att risknivån på mycket korta avstånd understiger de riktlinjer som Länsstyrelsens i Skåne presenterat. Behovet av särskilda skadebegränsande åtgärder i form av exempelvis skyddsavstånd är mycket litet. Redan på 10 m avstånd är risken att omkomma av ett blixtnedslag i trädgården större än att omkomma till följd av en olycka med farligt gods.

Utifrån ett samhällsperspektiv är det rimligt att fatta beslut baserade på resultat från riskanalyser. Frågan är bara om det är samma slutsats kan dras utifrån ett rättighetspersektiv? Bör det alltid finnas någon skadebegränsande åtgärd eller är det tillräckligt att enbart förebygga olyckan?

Vad är det med Å, Ä och Ö!?!

Igår var hotet om en katastrof i min IT-intrastruktur överhängande och påtagligt allvarligt. Min server hade under natten bestämt sig för att alla filer med Å, Ä och Ö i sig skulle få nya namn och efter det göras otillgängliga. Samtidigt bestämdes sig routern för att krascha. Jobbar man med risk är det bara att aktivera ”nödlägesberedskapsplanen” och återställa data.

Efter ett antal timmars slit, en ny router och formaterade hårddiskar på vilka alla data har återskapats med hjälp av backuper är jag nu tillbaka i full drift. Det var lite svettigt där ett tag…

Wuz v 24

Måndag: Ledig, hemma med dotter vars dagis är stängt.
Tisdag: På kontoret, jobbar med Setras trähusbyggnaden.
Onsdag: Inleder på kontoret och avslutar med projekteringsmöte på JM.
Torsdag: På kontoret, jobbar med NCC-rapporten om bärverk och aktiva system.
Fredag: Ledig, går på skolavslutning.

Veckans kaffe: Åker till Te & Kaffehuset i Malmö idag för att fylla på förrådet.