Sprinkler och brandgasventilation

Det finns mycket tyckande om sprinkler i kombination med brandgasventilation. Bland de som är för en kombination av sprinkler och brandgasventilation används ofta följande argument:

  • Brandgasventilation begränsar utbredningen av brandgaser i byggnaden oavsett om sprinklersystemet fungerar eller inte.
  • Brandgasventilation minskar antalet aktiverade sprinklerhuvuden.
  • Brandgasventilation möjliggör för räddningstjänsten att lokalisera branden och minskar behovet av håltagning i tak.

De som är emot kombinationen framhåller ofta dessa anledningar:

  • Brandgasventilation ger en ökad förbränningshastighet.
  • Brandgasventilation fördröjer sprinkleraktivering.
  • Brandgasventilation ökar antalet aktiverade sprinklerhuvuden.
  • Flödet genom brandgasventilatorerna är alldeles för lågt för att göra någon skillnad.

Ovanstående påståenden finns sammanställda i SFPE-handboken och många av er har säkert hört dem förr. Om några dagar fortsätter jag med att besvara argumenten och redovisa vad vi verkligen vet är sant om sprinkler i kombination med brandgasventilation

Glöm inte kontrollera D*/dx

Innan du drar igång en beräkning i FDS måste du kontrollera visa kvalitetsparametrar. En av de viktigaste är D*/dx, vilket är ett mått på brandens upplösning och anger hur många celler som branden karakteristiska diameter upptar.
D 
Ett lämpligt värde på D*/dx att börja med är 10. Beroende på syftet med simuleringen så kan det fungera både med högre och lägre värden. Fast det troliga är att du bör närma sig 15-20 för att flamman ska återges korrekt i form av höjd och temperatur.

I den uppdaterade manualen till FDS 5.1.6 har det kommit till en hel del matnyttigt om hur du ska hantera gridindelning mm. Läs den och använd alltid den senaste versionen av FDS.

40 % säger ”Ja” och 60 % säger ”Nej”

Efter en genomgång av 15 rapporter där studentgrupperna skulle besvara frågan om en lagring av klorgas var möjlig på en centralt belägen fabrik i Malmö så visade sig att 40 % fann lagringen acceptabel och 60 % tyckte att risken var alldeles för hög.

Det är alltid lika spännande att gå igenom rapporterna. Jag återkommer med lite mer matnyttigt om den spridning i resultatet som jag har upptäckt.

Wuz v 21

I lördags sprang mitt fortaste Göteborgsvarv hitintills i karriären. Dessvärre var det de plågsammaste också. För det första gick jag ut lite väl hårt vilket straffade sig med håll och dålig moral efter 15 km och för det andra sprang frun om mig redan efter 4 km. Jag kom aldrig i kapp :-(

Måndag: Heldag på LTH för att ge feed-back på studentrapporterna i kursen Riskanalysmetoder.
Tisdag: På kontoret fokuserad på Nya Samarkand i Växjö.
Onsdag: På kontoret.
Torsdag: Åker till Århus i Danmark för att prata om svenska erfarenheter angående träbyggnader med fokus på brandskydd. Jag medverkar i ett kundmöte som Alectia (f.d. Birch og Krogboe) anordnar.
Fredag: Möte i Trelleborgs hamn angående den östliga infarten. Presentation för politiker…

Veckans kaffe: Fortsätter med kaffe från Johan och Nyström där jag blandar jag indiska Mysore Nuggets med finkaffe från Panama och El Salvador.

Göteborgsvarvet nästa!

GV 

I morgon ska det springas i Göteborg – 21097,5 m för att vara exakt. Förra året hamnade jag strax under 1:45, tätt följd av en alldeles för närgången fru :-) Detta året är frun ännu vassare och jag lär få kämpa järnet.

15 studentrapporter ska granskas till måndag

Igår fick jag 15 studentrapporter tillhörande kursen Riskanalysmetoder att granska. Precis som förra året ska jag ge feedback på grupparbetet om ”säkerhet” där studenterna ska avgöra om det är OK att placera en klorgastank i centralt beläget industriområde i Malmö. Förra året var det stor spridning i resultatet. Undrar hur det blir i år?

Verkligheten är fylld av paradoxer

I Malmö sänktes hastigheten i centrum till 40 km/h under 2007. Motivet var att antalet olyckor skulle minskas och de som inträffar bli mindre allvarliga. Det är stor skillnad på möjligheterna att överleva om man som fotgängare blir påkörd i 40 km/h eller i 50 km/h. Nu har en första utvärdering gjorts om resultatet blev att ”sänkt hastighet följdes av fler olyckor”.

Visst är det så att det krävs flera års statistik för att kunna dra några vettiga slutsatser, speciellt när det numerära antalet olyckor är förhållandevis litet och en ökning med några fåtal olyckor kan få ett stort procentuellt genomslag. När Räddningsverket publicerades sin dödsbrandsstatistik för 2004 hade plötsligt antalet dödbränder minskat med hälften, från c:a 130 till 65. Det talades om ett trendbrott vilket förklarades med bl.a. ”den kommunala räddningstjänstens intensifierade arbete med brandskyddsinformation till allmänheten” och ”ökat antal sålda och installerade brandvarnare”.

Tyvärr ökade antalet dödsbränder igen de kommande åren. 2005 inträffade 104 dödsbränder, 2006 inträffade 83 st och 2007 inträffade 97 bränder. Helt plötsligt undrar alla vad som hänt. Hade den ökade informationen och det ökade antalet installerade brandvarnare inte någon effekt?

Det finns flera likheter mellan trafiksäkerhet och dödsbränder. Bl.a. har sociala aspekter som tekniska system inte kan avvärja en stor inverkan på antalet dödsbränder. Likaså har trafikanters beteende och risktagande troligtvis större betydelse för antalet trafikolyckor än vad hastighetsbegränsningen har. Vid en närmare analys kan det säkerligen visa sig att den ökning av trafikolyckor som skett i Malmö inte har någon koppling till hastigheten utan till trafikanternas beteende. Något som trafikforskarna nu ska gå vidare med.

Nya Samarkand i Växjö

Mitt samarbete med WSP fortsätter. Efter gallerian i Boden ska jag nu bistå dem med analytisk dimensionering av personsäkerheten i en ombyggnad av köpcentrat Samarkand i Växjö. Jag kommer att göra beräkningar av brand- och utrymningsförlopp för att ta fram en lämplig brandskyddsstrategi. Byggnaden är stor, c:a 20 000 kvm i ett till tre plan. Arkitekten Ågrenkonsult AB i Göteborg önskar stor öppenhet mellan butiker och kundgata, vilket blir en utmaning när det gäller kontroll av brandgasernas spridning.

Förvånade och upprörda grannar

I helgen brann det i ett radhus i Lund. Sydsvenskan rapporterar om ”upprörda grannar” och att räddningstjänsten påbörjaden insatsen med en handbrandsläckare eftersom släckbilen var upptagen på annat håll och kom först efter 12 min. Varje år inträffar c:a 6300 bränder i bostäder och Räddningsverket konstaterar i sin informationsbroschyr Rädda liv, rädda hem! att:

”På bara några minuter kan ett rum bli fyllt av giftig rök och i värsta fall övertänt.
Så snabbt kan inte räddningstjänsten vara på plats”

Jag förstår att den frustration man kan känna när de stora brandbilarna uteblir, men jag vill också poängtera att 12 min är inte överdrivet lång tid för att påbörja en insats. Visst finns det ett solkart samband mellan tiden då insatsen påbörjas och hur stora brandskadorna blir. Men, en brand som först upptäcks av utomstående har redan blivit så stor att skadorna blir omfattande. Ett tecken på en fullt utvecklad brand, dvs. när allt brännbart brinner är att flammor slår ut genom fönstret. Det enda räddningstjänsten kan göra i ett sådant läge är att förhindra spridning av brand till intilliggande hus/lägenheter. Något som de ska ha minst 60 min på sig att göra om brandskyddet är rätt utformat.

Det finns en bra video  – 600 grader – som visar hur bränder beter sig i det tidiga förloppet. Mycket informativ för den som vill veta mer.

Wuz v 20

I lördags var det tävlingspremiär för säsongen och Lundaloppet 10 km avklarades på 46 min. Tiden var inite så lysande, men sommarvärmen bidrog till nytt temperaturrekord. Denna vecka väntar Göteborgsvarvet…

Måndag: På kontoret fokuserad på Setras försök att charma danskarna med sitt trähuskoncept
Tisdag: Åker till Halmstad för projekteringsmöte och sedan till Trelleborgs Hamn AB för att redovisa mitt arbete med den östliga infarten till hamnen.
Onsdag: Möte i Landskrona om arbetet med Skeppsbrokajen
Torsdag: På kontoret
Fredag: På kontoret.

Veckans kaffe: Nytt kaffe från Johan och Nyström. Denna gång blandar jag indiska Mysore Nuggets med finkaffe från Panama och El Salvador.