Brandgasventilation av undermarksanläggningar

Jag sitter och räknar på en undermarksanläggning med en ganska fläskig tågbrand och försöker få en brandgasventilation att fungera. Förutsättningarna är inte optimala då takhöjden är ganska låg, samtidigt som utrymmet är mycket långsmalt. Brandgaserna har en hel del ytor att kylas av mot och det syns tydligt att de tappar en hel del stigkraft efter hand som de sprids ut längs taket. Här finns några kluriga avväganden som måste göras.Den enda tillgången till tilluft finns via en mynning till det fria, placerad i anläggningens ena ände. Detta skulle motivera att utsugen till brandgasventilationen (frånluft) placeras i andra änden. Men, i denna ände finns de utrymningsvägar som flest människor förväntas använda. Att dra brandgaserna mot dem känns inte alls bra, även om det går att säkerställa att siktbarhet, temperatur och värmestrålning hålls på en tillräckligt låg nivå för att inte ge kritisk påverkan i samband med utrymning.

Det hade varit bra att kunna ha flera utsugspunkter i anläggningens längsriktning. Detta skapar dock problem med flödet och det faktum att brandgasventilationen till stora delar suger bort friskluft och inte brandgaser. Försök har gjort med att styra tryckfallet över öppningarna så att flödet skulle bli störst där det behövs mest, men dessa beräkningar har hitintills inte fallit väl ut. Hade jag själv fått bestämma så hade jag sett till att förse taket med “rökgardiner”, vilka skapar brandgasventilationszoner och från resp. zon sugs brandgaser ut med full kapacitet. Först när brandgaser sprids vidare till nästa zon aktiverar brandgasventilationen i denna. Fast detta är troligen inte realistiskt genomförbart och jag får fortsätta pröva mig fram till bästa möjliga lösning.

Tack Robert!

Intressantblogg

Robert Jönsson skickade ut ett mail ikväll om intressanta bloggar när det gäller Fire Safety Engineering. Jag vet att vi inte är allt för många som driver en blogg i ämnet och förstår på så vis att jag nog borde bli omnämnd. Vad som är lite speciellt är att jag inte haft någon direkt inspiration till bloggande de senaste månaderna (eller året). Men, Roberts mail fick helt plötsligt fart på inspirationen. På min blogg hittar du mina tankar kring brandingenjörsyrket. Allt skrivs naturligtvis utifrån mitt perspektiv som rådgivande ingenjör (= konsult) och forskarstuderande. Jag gillar att fundera en hel del på analytisk dimensionering och användning av FDS och gillar även allt som har med beräknad risk att göra. Att det sedan slinker med en del om kaffe och cykling är bara naturligt, åtminstone för mig!

Nytt år, nya uppdrag

nyr_181720604

Ett nytt år är här och det börjar verkligen lysande. Jag har flera intressanta uppdrag och fulltecknad orderbok under de kommande veckorna. Jag kommer bl.a. att bistå FSD i Slussenprojektet, göra FoU-arbete åt SBUF om fallstudier rörande tekniska byten och sprinkler samt fortsätta med forskarstudierna. Men, innan året drar igång på riktigt blir det en kort semesterresa till värmen på Fuerteventura. Kontoret är stängt 7-16 januari.

God jul & Gott nytt år

2011 gick fort, rysligt fort, Inte bara när jag tänker på att jag tog mig runt Vättern på 7:20, utan även hur projekt har dykt upp och passerat. Jag vill passa på att önska alla kunder, samarbetspartners och kollegor en riktigt god jul och ett gott nytt år. Nu blir det några dagars ledighet och den 2 januari är jag åter på kontoret.

Wuz julkort 2011 copy

Världsledande program för brandsimulering!?!

Jag fick en inbjudan till en workshop i CFD brandsimulering som hålls i Lund den 26-27 januari 2012. Workshopen fokuserar på användning av det nya simuleringsverktyget SIMTEC, vilket i företagets reklam anses vara världsledande.

2011_10_05_capture_200000055

Programmet är en vidareutveckling av SMAFS och personen bakom mjukvaran är tekn. dr. Zhenghua Yan. Jag har aldrig själv aldrig arbetat med SMAFS eller SIMTEC, men skulle naturligtvis inte ha något emot att prova det. Kan dock inte hjälpa att jag ställer frågan kring en definition av världsledande. Innebär det att modellen är avsevärt mycket bättre än konkurrenterna (FDS, CFX, SOFIE, etc.) eller innebär det att modellen har flest användare. Jag gjorde en sökning i litteraturdatabaser över publikationer och termen “fds cfd” gav 73 träffar, vilket kan jämföras med “smafs cfd” som gav 3…

Boverkets BBR-dagar

image

Idag är det BBR-dag i Malmö. Jag passar på att ta en paus från naturgasproblematiken och lyssnar på regelförändringar under en heldag. Undrar vad som sägs om analytisk dimensionering…

Workshop i riskanalys & farligt gods

Igår höll jag en workshop i riskanalys och farligt gods för Lunds kommun. Workshopen hade deltagare från flera olika förvaltningar och syftade till att dels öka kunskapen och dessa frågor och dels att ge ökad förståelse för olika förvaltningars roll i sammanhanget. Jag höll låda den mesta av tiden, men fick bra stöd av räddningstjänstens representanter med tänkvärda inlägg. Min presentation gjorde jag för första gången i Prezi och den såg ut så här.

Är en flamhöjd på 766 m rimlig?

Jag skrev tidigare att jag bistår SSPA med konsekvensanalys av naturgasutsläpp. I samband med googlar jag efter andra riskanalyser och har bl.a. snubblat över ”Guidance on Risk Analysis and Safety Implications of a Large Liquefied Natural Gas (LNG) Spill Over Water” framtagen av Sandia National Laboratories. Utöver denna rapport finns det en hel del andra artiklar om LNG-carriers. Gemensamt för samtliga är att konsekvensberäkningarna visar på fantastiska riskavstånd. Ta en titt på bilden nedan. Verkar det rimligt?

Grattis Michael

Det är inte var dag som bekanta ansikten dyker upp i Sydsvenskans B-del, men i morse hände det. Grattis Michael. Hoppas att du får en fin födelsedag!

Naturgasterminal i Litauen

Naturgas är hett just nu och jag bistår SSPA med en konsekvensanalys av diverse olycksscenarier i samband med etablering av en ny flytande LNG-terminal i den lituaiska hamnstaden Klaipeda. Projektet innehåller några spännande moment bl.a. ett scenario med utsläpp av flytande naturgas med förångning från vattenytan. Vidare har jag en vild fundering om det är en bra idé att se till att ett eventuellt gasmoln antänds innan det når bebyggelse. På så vis kan vi få en ”kontrollerad” förbränning utan stort skadeutfall, eller!?!