Wuz v 10

Dags för ett sista ryck i handboksarbetet för BBR 20XX. Kanske fungerar följande skrivregler?

The-Only-12-1-2-Writing-Rules-You-ll-Ever-Need-Posters 

Jag tänkte faktiskt skriva hela veckan och lämna i från mig ett slutligt utkast på fredag. Det passar extra bra när det inte finns ett endaste möte inplanerat, undantaget ett obligatoriskt besök hos tandläkaren och frisören.

Måndag-Fredag: Skriver klart handboken i analytisk dimensionering inom ramen för BBR 20XX.

Veckans kaffe: Dricker Red Clay, en espressoblandning av från Koppi i Helsingborg. Lite senare i veckan byter jag till Balmaadi estate från Indien, också från samma rosteri.

Svedala stationsområde

Just nu pågår ett arbete med ett planprogram för Svedala stationsområde där jag bistår FOJAB med en riskidentifiering av riskkällor som relaterar till människors hälsa och säkerhet. Ystadbanan som går genom Svedala förser Ystad hamn med farligt gods och i närheten finns även större industrier som Sandvik. Området ligger både norr och söder om järnvägsspåret och till min hjälp har jag även konsulter från FSD.

Den planerade bebyggelse vill naturligtvis läggas så nära spåren som möjligt för att minska barriäreffekten och förekomsten av “döda” ytor. Detta är ett litet problem relaterat till hantering av risker, men trafikmängderna är förhållandevis små och genom att omge spårområdet med långa perronger på ömse sidor så tror jag att flera av önskemålen går att uppfylla. I jämförelse med S:a Stambanan genom Lund så går det c:a 25 ggr färre tåg med farligt gods på Ystadbanan.

Kv. Kristallen, Lund

Lunds kommun planerar för en ny förvaltningsbyggnad i kv. Kristallen intill S:a Stambanan och Lunds central. Byggnaden ska inrymma 900 arbetsplatser och under våren kommer kommunen gå ut med en tävlingsinbjudan om byggnadens gestaltning. Eftersom byggnaden ligger inom det riskhanteringsavstånd som Länsstyrelsens riskpolicy anger, så ska en riskanalys visa på behov och utformning av riskreducerande åtgärder.

image

Aktuellt avstånd till S:a Stambanan är c:a 40 m och till kvarteret fördel så finns en skyddande perrongkant mellan byggnaden och spårområdet. Perrongkanten fungerar som ett avåkningsskydd och det håller även vissa utsläpp av exempelvis brandfarliga vätskor på plats. Detta minskar osäkerheterna i beräkningarna och det blir lättare att bestämma vilka skyddsavstånd som krävs.

Min analys visar att det är möjligt att minska risknivån med upp till 70 % om åtgärder som skyddar mot förgiftning vidtas. Exempel på säkerhetsåtgärder finns dokumenterade här. Jag föreslår automatiskt avstängsbart ventilationssystem, inga samlingslokaler (fler än 50 personer med mindre god lokalkännedom) i utrymmen närst spårområdet samt att alla byggnader ska kunna utrymmas i en riktning bort från järnvägen.

Wuz v 09

Tillbaka efter förkylning och influensa. Dålig tajmning, jag har viktiga saker att göra. Förra veckan var toppen och jag kunde koncentera mig på viktiga uppdrag och leverera. Denna vecka är också lugn med ett högt tempo i produktionsapparaten. Jag har lite att få undan innan jag kan koncentrera mig på slutspurten i handboksarbete inom ramen för BBR 20XX.

Måndag: Sjuk.
Tisdag: Sjuk.
Onsdag: På kontoret, jobbar med kv. Kristallen i Lund.
Torsdag: På kontoret, dokumenterar arbetet med Nya Samarkand i Växjö.
Fredag: Möte på FSD om Svedala stationsområde. Ett platsbesök till Svedala är också inplanerat

Veckans kaffe: Dricker “Vallgatan 5” från Da Matteo i Göteborg.

Det kom ett mail…

Vilka är de legala baser och regler för användning av brandsektionering i industriella köks ventilations system?

Korresponderande till regionala samt nationella regler för ventilations rör inom byggnad med mer än två våningar samt ventilations system som överbryggar två brandceller. Dessa system måste designas på ett så sätt att brandspridning ej kan ske till intilliggande brandcell.

Konrensponerande till DIN 18869-4 (som gäller för rör för ventilations system inom kök och livsmedels industri) och LUAR (nationell tysk guidelinje för brandskydds regler för ventilations system) skall i ventilations system från kök installeras en brandklassad avstängare i klass K 90 (DIN 4102-06). Sådan avstängare erfordrar en officiell användare certifikat för generell konstruktions godkännande. (acceptans för användning med aerosol innehållande luft måste anges).

Automatisk översättning i all ära, men en enkel språkkoll vore på sin plats innan massutskick. Ovanstående text kommer från ett mail om “Brandavskiljare för storköksventilation” skickat av Previs tidigare idag. Frågorna hopar sig:

  • Vad har vi för legala baser?
  • Har vi regionala regler för brandskydd?
  • Hur ordnar jag med en “officiell användare certifikat för generell konstruktions godkännande”?
  • Hur många särskrivningar kan tillåtas per 1000 ord?

Bokrecension: “Principles of Fire Risk Assessments in Buildings” av David Yung

Jag skrev tidigare att jag fått förmånen att recensera en bok åt SFPE och nu är det gjort. David Yungs “Principles of Fire Risk Assessment…” får tummen upp. Boken har en tydlig röd tråd och introducerar tidigt ett antal barriärer som finns mellan brandens uppkomst och den skada som kan inträffa:

image

För dessa barriärer behandlas sedan ett antal scenarier relaterat till förebygga brandens uppkomst, kontrollera brandens tillväxt och spridning av brandgaser samt möjliggöra utrymning och räddningsinsats. Jag gillar boken och tycker att den är riktigt användbar när en brandskyddslösning ska tas fram. Den ger också värdefull information som är intressant när de olika scenarierna ska analyseras och utvärderas.

Läs mer i den fullständiga recensionen som dyker upp i SFPE:s Fire Protection Engineering under våren.