Farligt gods genom centrala Lund

I dagens Sydsvenskan finns en debattartikel som belyser problemen med godståg genom centrala Lund. Det är en representant från den nystartade föreningen “Vid spåret” som för fram medlemmarnas åsikt att “Farlig godstrafik måste bort från Lunds tätbebyggda centrum”. Eftersom jag har medverkat i de flesta detaljplaner utmed Södra stambanan har jag hyfsad koll på läget.

Om vi utgår från risknivåer så problemet inte speciellt stort. Individrisken är försumbar redan 50 m från spårområdet och samhällsrisken faller under nivån för låg risk redan efter 20 m. Men, beräknad risk är inte allt och beräknad risk säger ingenting om vad som faktiskt händer om en olycka inträffar. En olycka med farligt gods i centrala Lund kommer att skada människor, fast det finns det en uppsjö andra händelser som också gör. Bilar och Lunds cyklister drar inte helt jämt och betydligt fler människor skadas i trafiken än vad som sker vid olyckor med farligt gods. Ändå tillåts cykeltrafik i centrala Lund!

Risk är ett svårt och mångfacetterat begrepp som är mycket svårt att ta till sig. I samhällsplaneringen måste vi kunna hantera dessa frågeställningar på ett rationellt sätt. Därför behöver vi användas oss av kriterier när risknivåerna är så pass höga att det krävs åtgärder. För Lund centrala delar är inte transporter med farligt gods ett stort bekymmer. Visst finns det ett inbyggt potentiellt hot mot människors säkerhet i och med att dessa transporter tillåts. Men, bekymret är litet i förhållande till andra otrevligheter som kan ske.

Kokpunkten i Västerås

2478907107

Kokpunkten, ett snart hundra år gammalt ångkraftverket vid Mälarstranden i Västerås är under omvandling. Just nu byggs ett bad och senare är tanken att högdelen ska inrymma ett hotell i 17 våningar. Och om något byggs i 17 våningar är det byggnadsklass Br0 som gäller och därmed ett krav på att brandskyddet ska verifieras med analytisk dimensionering. Det är BrandskyddsDesign AB som ansvarar för brandskyddsprojekteringen och jag kommer att bistå dem med en verifiering av brandskyddets utformning enligt vad som krävs för Br0-byggnader. Det blir vårt första projekt ihop och jag ser framemot att återigen få sätta tänderna i en hög byggnad.

Wuz v 46

Måndag: Sakkunnigkontroll av flerbostadshuset vid Slussplan i Malmö.
Tisdag: Arbetsmöte om en ny riskutredning för västra Lund.
Onsdag: Forskaronsdag på LTH.
Torsdag:  Avslutar riskanalysarbetet för Helsingborgs hamn.
Fredag: Projektadministration på förmiddagen och projekt ”åkstyrka” efter lunch.

Veckans kaffe: Diplomatic Espresso från Love Coffee i Lund.

FDS 6 är här!

fds6

Det har gått fyra år sedan som jag hördes talas om FDS 6 och idag släpptes versionen officiellt. Det är faktiskt den första uppdatering som NIST släpper ut av Fire Dynamics Simulator sedan version 5.5.3 som kom hösten 2010. Det är en hel del förändringar som arbetats in i koden. En hel “syns” inte utan gäller sådant som modellerna för strömning, turbulens, förbränning, värmeledning och strålning. Några av de mer intressanta förändringarna för oss som arbetar med brandskyddsprojektering är bland annat HVAC-modellen, som kan användas för att studera brandgasspridning via ventilationssystemet. Det har också skett lite ändringar avseende indatafilen. Nu måste användaren specificera bränslet med REAC och FUEL. Tidigare fanns förvalda värden som FDS använde sig av om inget annat angav. I övrigt har det gjorts några ändringar i nomenklaturen för olika former av in- och utdata.

NIST meddelar också att det kommer ta längre tid att simulera bränder med FDS 6 än vad vi är vana vid med FDS 5. Anledningen till ökad tidsåtgång är i huvudsak de förbättringar av koden som gjorts för att öka dess förmåga till att skapa tillförlitliga resultat och robusta beräkningar. Dock ges några tips på hur simuleringstiden kan minskas. Den förbättrade turbulensmodellen gör att det ofta går att använda en grövre upplösning vad som var möjligt med FDS 5. Vidare är det möjligt att “stänga av” några av de modeller som lagts till, om användaren inte är intresserad av den informationen.

Wuz v 45

Måndag: Brandskyddsprojektering av flerbostadshus i Mariefred. Fakturering på kvällen.
Tisdag: Riskanalysarbete för Lomma stationsområde samt Helsingborgs hamn.
Onsdag: Forskaronsdag på distans. Läser fyra viktiga artiklar och fastställer detaljer för den kommande artikeln.
Torsdag:  Fortsatt riskanalysarbete för Helsingborgs hamn.
Fredag: Forskarfredag på förmiddagen och projekt ”åkstyrka” efter lunch.

Veckans kaffe: Vera från Solde kafferosteri i Malmö som senare ersätts av Diplomatic Espresso från Love Coffee i Lund.

Forskning vs. konsultarbete

creativeprocess

Något som frustrerade mig ordentligt i början av mina forskarstudier var att det i forskningen inte finns någon utstakad väg som leder rakt fram till lösningen. Detta skiljer sig väsentligt från vardagligt konsultarbete, där i princip både metod och lösning är känd från början. Det gäller bara att börja arbeta och ta fram detaljerna. Sällan bjuds det på stora överraskningar.

Forskaronsdagarna är helt annorlunda. Här vet jag vad jag skulle vilja uppnå, men jag har endast en svag aning om hur det ska gå till. Jag har ingen metod och ingen känd lösning. Jag kastas mellan hopp och förtvivlan, även om jag för tillfället är vi ganska gott mod. Äntligen har jag börjar komma något på spåren. Kanske kan jag dra upp de viktigaste detaljerna i min kommande modell för brandförlopp i stora byggnader redan i eftermiddag. Eller så kastas jag tillbaka på ruta ett och börjar om…

Wuz v 44

Måndag: Möte med JM angående en riskutredning för planerad bostadsbebyggelse i västra Lund.
Tisdag: Riskanalysarbete för Helsingborgs hamn.
Onsdag: Forskaronsdag på LTH.
Torsdag:  Beräkning av risknivå intill Lomma stationsområde.
Fredag: Faktureringsdags.

Veckans kaffe: Vera från Solde kafferosteri i Malmö.

Lomma stationsområde

lomma

Wuz kommer bistå Lomma kommun med en riskutredning för Lomma stationsområde. Stationsområdet ska anpassas för en framtida spårbunden kollektivtrafik, vilket bl.a. innebär ny planskild korsning, en gång- och cykelbro, ytor för angöring och parkering, ytor för park och rekreation samt ett önskemål om att åstadkomma blandade funktioner på bebyggelsen, främst då stationshuset och Vinstorpskolan. Det transporteras farligt gods på Lommabanan och bebyggelse planeras inom de skyddsavstånd som RIKTSAM anger. Därför kommer jag att ta fram en riskanalys för att fastställa risknivån och avgöra behovet av riskreducerande åtgärder för att möjliggöra tänkt markanvändning. Arbetet kommer att redovisas i mitten av november.

Tvåzonsmodeller, övertändning & enzonsmodeller

Building_7_fire

Idag är det forskaronsdag. Just nu jobbar jag med delprojekt nr 2 i mitt doktorandprojekt ”Riskbaserad dimensionering av bärförmåga vid brand” och det är dags att sätta tänderna i bränder i stora byggnader. Temperatur/tid-kurvorna som Magnusson och Thelandersson tog fram har validerats för rum upp till 100 m2 och Eurocodens parametriska brand gäller för lokaler upp till 500 m2. Men, hur ser det egentligen ut i lokaler upp till 10 000 m2? Vad karakteriserar brandförloppet i dessa. Vilka modeller är giltiga och hur ska de så centrala övertändningsbegreppet hanteras. Idag plöjer jag igenom artiklar om just tvåzonsmodeller, övertändning och enzonsmodeller. Helst av allt hade jag velat snubbla över en massa information om inträffade bränder i stora lokaler. Vem sitter egentligen på sådan!?!