Förbrinntiden (brandförloppet del 1 av 4)

Vid analytisk dimensionering jämförs tiden till kritiska förhållanden med tiden för utrymning. Om t(krit) är mindre än t(utrymn) så är inte brandsäkerheten tillfredsställande enligt BBR. Ofta modelleras t(krit) som en funktion av brandens tillväxthastighet enligt alfa-t2. På samma sätt räknas tid för detektion, beslut- och reaktionstid samt förflyttningstid från starten på den tillväxande branden. Frågan är om detta är ett helt riktigt sätt att göra eller om det finns en anledning att fundera på vad som händer INNAN branden börjar sin tillväxt enligt alfa-t2?

I litterturen kan man finna att många bränder börjar med en sk förbrinntid (incipient stage). Innan antändning måste bränsllet värmas upp vilket sker under rökutveckling. I många fall kan en brand upptäckas innan tillväxt, antingen genom att personer känner röklukt eller att en rökdetektor aktiveras. I detta stadie är det ofta lätt att släcka branden om det finns människor i närheten. Värmeutvecklingen är dock för liten för att värmedetektorer eller ett sprinklersystem ska aktiveras.

Varaktigheten på¨förbrinntiden kan vara allt från några millisekunder till flera dagar, beroende av vilket bränsle det rör sig om, antändningsorsak, ventilationsförhållanden, etc. Om det handlar om brandfarlig vätska är förbrinntiden i princip obefintlig, men så fort det rör sig om fatsa bränslen finns den där. En brand anses vara i förbrinn-stadiet så länge den är tillräckligt löiten och den dominata källa till värmeöverföring inte är strålning. Detta kan översättas till en brand på mindre än 20 kW eller en diameter på 0,2 m.

Sammanfattningsvis anser jag att det är nödvändigt att ta ställning till förbrinntiden vid analytisk dimensionering. I många fall kan rökdetektorer upptäcka branden i detta skede vilket i in tur påskyndar utrymningsförloppet.

Nya uppdrag tillsammans Fire Safety Nordic

Wuz har några nya uppdrag tillsammans med Tomas Rantatalo på Fire Safety Nordic. I veckan handlar det om:

  • Behov av brandgasventilation och möjlighet att slippa brandklassade glas för en kontorsfastighet i Karlskrona.
  • Utrymningsförhållanden vid ändring till bostäder på översta planet i en jontorsbyggnad i Ronneby. Det handlar om svårigheter vid utrymning över annan lokal mm.
  • Bedömning av bärförmåga för en ny typ av bjälklag.

Wuz v 44

Vecka 44 är höstlov för barnen, vilket ställer till det lite när det gäller arbetstiderna :-).

Måndag: Kvällsskift med offerter, marknadsföring mm
Tisdag: Sergelgången 2
Onsdag: Sergelgången 2, några mindre utredningar och offerter
Torsdag: Sergelgången 2
Fredag: Ledig
Lördag: Halloweenfest
Söndag: Ã…terhämtning

Veckans kaffe: Espresso Havanna från Paradiseroasters.

Snygga kontor!

Så här på lördagen passar det bra med lite helgläsning på bloggen. En reflektion från mitt Stockhomsbesök i torsdags på både Brandgruppen och Brandkonsulten är kontorens smakfulla inredning.

Brandgruppen har valt en färgskala mellan rött, svart och vitt med möbler av Arne Jacobsen, Bruno Mathsson och Piet Hein. Till stora delar likt Brandkonsulten stil som också inrymmer fler av Bruno Mathssons möbler som ”Jetson 66”, ett gäng fåtöljer ”Mina” samt soffan ”Johan” från Dux.

Piet Hein har för övrigt formgivit Sergels torg då han på 1950-talet skapade superellipsen för att lösa arkitekten David Helldéns önskemål om en 175 m lång rondell som skulle uppfylla både både trafiktekniska och estetiska krav, samt inrymma en bassäng och under den en trottoar för fotgängare samt en restaurang i samma form. Det är just utrymmet under denna rondell som utgör Sergelgången 2, ett av Wuz nya uppdrag. 

Sergelgången 2, Stockholm

Wuz kommer tillsammans med Brandgruppen att ta fram ett brandskyddskoncept för en fortsatt inbyggnad av Sergelgången i Stockholm. I förra etappen var det den sk Hästskogången som genomgick en omfattande upprustning och nu är det dags för nästa etapp, vilken omfattar resterande ytor under gator och fontän i nivå med ”plattan”.

Uppdraget omfattar en förstudie där principerna för brandskyddet ska definieras. Eftersom förhållandena är så pass komplicerade kommer det att redan nu krävas CFD-beräkningar. Grundprincipen för brandskyddet kommer att likna den för etapp 1, dvs att med hjälp av sprinkler och brandgasventilation minimera spridning av brandgaser, och säkerställa dels att människor kan utrymma tryggt och dels att värdeskyddet mellan fastigheterna inte försämras.

Ystad hamn

Ystad hamn står inför en stor ombyggnad för att kunna vara en attraktiv hamn även i framtiden. I onsdags fick politikerna i Ystad ta del av de konsultrapporter som redovisar miljöeffekterna av utbyggnaden. I en intervju i Radio Malmöhus uttalar sig kommunstyrelsens ordförande att han inte är oroad för miljön efter att ha hört konsulternas genomgång.

Ett av mina sista uppdrag på ØSA var den riskanalys som utgör ett av underlagen för utbyggnaden. Riskanalysen är en bilaga till miljökonsekvensbeskrivningen och belyser risker med hantering av farligt gods i hamnen. Analysens slutsats är att risknivån inte är så hög så att den inte kan tolereras, men ej heller så låg att den kan försummas – dvs i den sk ALARP-zonen där det är nödvändigt att vidta riskreducerande åtgärder. Vi föreslår därför att Ystad hamn ska ta skapa en organisation för skydd mot olyckor omfattande en policy, ansvarsfördelning och ett kontrollprogram. Vidare ska fordon lastade med farligt gods hänvisas till särskilda platser i uppmarschområdena. Hamnbolaget ska även ordna en invallad spillplatta för läckande tankar. Vår sista rekommedation gäller trafiksäkerheten som har en direkt påverkan på antalet farligtgodsolyckor.

Förutom Ystad hamn har jag under tiden på ØSA gjort liknande analyser för både Trelleborgs och Helsingborgs hamnar.

Wuz och Fire Safety Nordic samarbetar!

Jag och Tomas Rantatalo från Fire Safety Nordic har kommit överens om att samarbeta i projekt som framförallt berör byggnadstekniskt brandskydd. Samarbetet omfattar både internkontroll samt en gemensam satsning mot den danska marknaden.Tomas (med bakgrund från Boverket) och jag har tidigare arbetat tillsammans. Ett av våra större gemensamma projekt var arbetet med Danmarks övergång till funktionsbaserade byggregler. Tomas var på uppdrag av Byg- og boligministeriet ansvarig för att skriva om reglerna och jag bistod Tomas med ett arbete där jag med hjälp av riskanalyser identifierade brandsäkerhetsnivån i de då gällande reglerna (Br95). Under Om Wuz -> Publikationer finner du en artikel ”Quantifying the Safety Level in the Danish Building Fire Regulations” som beskriver arbetet.

Samhällsplaneringsprocessen

Igår höll Sakområde ”Skydd och säkerhet” inom Kommunförbundet Skåne ett idéseminarium med fokus på riskhänsyn i samhällsplaneringsprocessen. Seminariet lockade ett tjugotal deltagare mestadels från räddningstjänsterna runt om i Skåne, men även en handfull konsulter. Carl-Axel Stenberg från Länsstyrelsen höll en presentation om länsstyrelsens roll och arbetet med RIKTSAM. Länsstyrelsen vill att de i framtiden mer fokuserar på översiktsplanerna och mindre på detaljplanerna, precis tvärt emot vad de gör nu. För att kunna göra så arbetar länsstyrelsen med öppna planmöten, årliga besök i kommunerna och plan-PM. Tanken är att RIKTSAM (efter fastställande) ska vara just ett plan-PM, dvs en vägledning för kommunerna så att de kan göra ”rätt från början”. Räddningstjänsten har, enligt Carl-Axel, en viktig roll att fylla som lokal expert på olycksrisker och bör därför medverka i samråd och möten. De bör också vara ett bollplank åt stadsbyggnadskontoren vid upphandling/granskning av riskanalyser. Självklart ska de även beakta förutsättningar för räddningstjänst, såsom insatstid, framkomlighet, tillgänglighet, etc., i samband med planärenden. RIKTSAM kommer nu att arbetas om och de avstånd som den anger på 20 – 60 – 140 m kommer att bli 30 – 70 (75) och 150 m. Allt efter en kompromiss med de två övriga storstadslänen (Stockholm och Västra Götaland).

Min f.d kollega Martin Kylefors från ØSA pratade om de riskanalyser som görs i planärenden samt gav en djupare förklaring till RIKTSAM och den riskanalys som vi gjorde som grund för riktlinjerna. Martin menar att riskhänsyn visas genom att bli medveten om risker och att vid behov anpassa sig till dem. En slutsats från Martins redovisning är att bebyggelsefria zoner i största möjligaste mån måste undvikas. Riskhänsyn bör visas med andra åtgärder som möjliggör bebyggelse och att man tillämpar vad som kallas god planering. Mer om kostnadseffektiviteten av bebyggelsefritt intill transportleder för farligt gods kan du läsa i Martins lic.

Stefan Ferm från stadsbyggnadskontoret i Trelleborg gav sin syn på det praktiska arbete i kommunen kring hantering av plan- och bygglovsärenden där risker har en betydande påverkan. Stefan gav en bild av den komplexa risksituationen i Trelleborg med hamnen och Trelleborgs gummifabrik i spetsen. Han visade också flera exempel på hur politiska intressen ofta kan komma i konflikt med tjänstemannens syn. Framförallt när det gäller etablering i områden där riskerna kan vara betydande.

Dagen avslutades med gruppdiskussioner. Men, vad som hände där får någon annan berätta om då jag var tvungen att avvika till ett läkarbesök med dottern.

Riskhänsyn i samhällsplaneringen

Att beakta risker för hälsa och säkerhet i samband med fysisk planering är något som de flesta hört talas om och något som jag har arbetat mycket med. Idag är det ett seminarium i Lund där planerare och räddningstjänster möts för att diskutera hur detta arbete ska gå till.

En viktig fråga är att ha en modell för NÄR olycksrisker behöver beaktas överhuvudtaget. För visst är det så att risker ibland kan vara tillräckligt små för att man inte ska behöva bry sig om dem!?! Kring en led för transport av farligt gods är det just så att transportmängderna behöver komma över vissa värden för att det ska vara nödvändigt att visa särskild riskhänsyn.

Länsstyrelsens i Skåne gjorde ett gediget arbete med RIKTSAM – riktlinjer för riskhänsyn intill transportleder för farligt gods (signerat Fredrik Nystedt och Martin Kylefors). Här konstateras att riskanalyser INTE behövs för bebyggelse om den är 20, 60 respektive 140 m från transportleden. Vilken typ av bebyggelse som kan placeras var, utan krav på riskanalys, framgår av RIKTSAM.

Eftersom RIKTSAM är en genväg för de som inte har behov av mer nyanserade bedömningar utgår den från de allra mest trafikerade vägarna i Skåne. Om du har en väg som transporterar mindre gods än E4/E6 finns all anledning att göra mer nyanserade bedömningar. I vissa fall kan sådana bedömningar göra generellt för en hel kommun eller varfr inte en hel region.

Wuz v 43

Så här ser första arbetsveckan ut:

Måndag: På kontoret
Tisdag: Seminarium om riskhantering i samhällsplaneringsprocessen i Lund
Onsdag: På kontoret
Torsdag: Stockholmsresa för att besöka Brandgruppen, Brandkonsulten m fl
Fredag: Sakkunnigkontroll av brandskydd kv Lagret 2 i Trelleborg